Viktigt med stretching vid löpning


Uncategorized / torsdag, maj 24th, 2018

Att ge sig ut och springa är en enkel aktivitet som egentligen endast kräver ett par bra skor. Om man inte har några kan man alltid börja med att kolla in allaannonser och hitta ett par till begagnade till bra pris. Det man däremot absolut inte ska glömma är vikten av att stretcha innan man ger sig ut i löpspåret. På så vis mjukar man upp både sina leder och muskler och förebygger onödiga skador. Om man tar hand om sig ordentligt behöver man inte riskera att inte kunna löpa längre fram. Även efter avslutad träning så ska man komma ihåg att stretcha så musklerna inte blir stela.

En grön skog

Det finns många myter om löpträning som inte är sanna. En av de vanliga är att man måste springa långt för att förbättra sin kondition. Man kan lika gärna springa en kortare runda men med högre fart, perfekt om man inte har tid till att springa milen just den dagen. En annan vanlig myt är att knäna tar skada av att springa. Alla har väl hört om löparknän? Om man är nybörjare och går ut stenhårt kan man bli skadad, som i alla andra sporter. men i övrigt så är det en myt som inte är sann. Börjar man träna lugnt och sansat, ser till att värma upp ordentligt, har fotriktiga skor och stretchar efter varje pass är det ingen fara. Så tycker du att löpning är het fantastiskt sätt att motionera så är det bara att ta på dig skorna och ge dig ut. Beroende på om man springer i skogen eller på asfalt så finns det olika typer av skor som är anpassade till det underlag man springer på.

Joggare på asfalt.